ساختار داستان های چشم به راه بانو و مرگ پلنگ
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کردستان - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
- نویسنده فاطمه قیطاسی
- استاد راهنما تیمور مالمیر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
داستان نویسی در دهه های اخیر شاهد تحوّل شگرفی بوده است و نویسندگانی تجربه گرا پا به عرصه نهاده-اند. از میان این نویسندگان سید علی صالحی، شاعر و نویسنده ی معاصر ایرانی، پایه گذار جریان موج ناب و جنبش شعر گفتار در شعر معاصر و یکی از دبیران اصلی کانون نویسندگانایران است که در عین حال، با انتشار دو داستان بلند «چشم به راه بانو» و «مرگ پلنگ» توانسته جایگاه قابل قبولی در ادبیات داستانی به خود اختصاص دهد. آنچه در این پژوهش مد نظر است بررسی ساختار دو داستان «چشم به راه بانو» و «مرگ پلنگ» از منظر تودوروف می باشد تا ساختار روایت مشخص شود. داستان ها از نظر ژرف ساخت نیز بررسی شده اند تا اندیشه ی نهفته در آن ها رمزگشایی شود. صالحی در این دو داستان به حوادث دوران قاجار و پهلوی می پردازد. انتخاب زمان قاجار و پهلوی، انتخابی برخاسته از ضرورت ساختاری داستان بوده است. داستان «چشم به راه بانو» بیست و چهار پی-رفت اصلی، هفت پی رفت فرعی و یک پی رفت مقدماتی دارد و داستان «مرگ پلنگ» نُه پی رفت اصلی، هفت پی رفت فرعی و یک پی رفت مقدماتی دارد. شیوه ی ترکیب پی رفت ها ی دو داستان به صورت زنجیره ای و درونه گیری است. از نظر بسامد داستان «چشم به راه بانو» و «مرگ پلنگ»، جزء روایت های تک محور محسوب می شوند که در آن یک راوی، یک رخداد را بیان می کند. مهمترین ژرف ساخت این دو داستان مبتنی بر مرگ و بازآفرینی زندگی اس
منابع مشابه
زیبایی شناسی ساختار ساخت های نحوی در داستان پلنگ ها در روز دهم
ساخت های نحوی در زبان عربی ساختارهای متعددی دارد. گاهی به صورت مفرد می آید به طوری که شکل و ساختار اساسی آن تغییر نمی کند. گاهی نیز به شیوه های دیگری می آید که در ساختارهای ترکیبی مانند ساختار انشایی، انشایی در مفهوم خبری و برعکس، تکرار سبک، حذف اجزاء، ساختار اسمیه و فعلیه نمود می یابد. این پژوهش به بررسی ساختار نحوی، معنایی و آماری داستان «پلنگ ها در روز دهم» اثر زکریا تامر می پردازد. آنچه در ...
متن کاملمقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملبکت و چشم به راه گـودو
ساموئل بکت یکی از مشهورترین نویسندگان قرن بیستم است. او زندگی پر تلاطم و فعالی داشت و بیشتر عمرش را در سفر و مهاجرت گذراند. بکت با آنکه میهنش را ترک کرده بود، به آن عشق می ورزید. در واقع مخاطب اصلی آثارش مردم ایرلندند. فردسان هایش خصوصیات ایرلندی دارند. آنها مجسم کنند? وضعیتی محصور و زندانی و به ویژه در انتظار قوت زندگی و مرگند. بکت هیچ موضع سیاسی چپ یا راست نداشت و همواره مستقل و انسان باقی ما...
متن کاملناهمخوانی های ساختار داستان در ویس و رامین
دکتر جمیله اخیانی استادیار دانشگاه زنجان حمیدرضا سلمانی دانشجوی دکتری ادبیّات دانشگاه علامه طباطبایی چکیده طرح داستانهای کهن، با گونههای امروزین دگرسانیهای بنیادینی دارد. در طرح نمونههای کهن، نظمی دیگرگونه بهچشم میخورد، بهگونهای که حتّی برخی رخدادهای آنها از چارچوب «علّت و معلول» بیروناند. امّا در همان «طرح» ویژۀ این داستانها، گاه نابسامانیهایی دیده میشود؛ بدین معنا که برخی از این...
متن کاملفلسفه ورزی از راه داستان: پژوهشی در سرشت و ساختار داستان های ابن سینا
چکیده داستان یا قصه یکی از مرسوم ترین راه های انتقال مباحث فلسفی و متافیزیکی به مخاطبین است. ابن¬سینا، فیلسوف بزرگ مسلمان از پیشگامان در این زمینه می باشد. او با توجه به شرایط خاص، وجود محدودیت های بیانی و فهم مخاطبان داستان هایی را خلق کرده است. مطالعه ی این داستان ها می تواند نتایج مفیدی در آموزش و پژوهش فلسفی داشته باشد. این داستان ها شامل حیّ¬بن¬یقظان، رساله¬الطیر و سلامان و ابسال است که حا...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کردستان - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023